tisdag 22 januari 2008

Fotokurs 1

Tack för alla snälla kommentarer jag har fått här på bloggen och i mail. Jättekul att så många tittar in!

Med laddat batteri, tomt minneskort och kamerans instruktionsbok i högsta hugg, åkte jag till Fotokursen igår kväll.
Eftersom vi skulle välja en genre vi ville jobba med, valde jag porträtt. Jag vet inte vem jag ska träna på, men det löser sig nog...

Kanske man kan få den här lillkillen att ställa upp? Albin, vårt gudbarn.


Vi visade bilder som vi inspireras av. Jag hade lånat bilder från Jenny Sandberg, som hon har tagit på sina barn. De är såå fina. Nu har jag något att jobba efter...

Första träffen innebar en lektion i optik, tid/bländare, ljus o känslighet och skärpedjup.
Kände mig som ett frågetecken hela jag efteråt, men det är väl bara att läsa på och träna.

Vi pratade även om det gyllene snittet.
Istället för att ha motivet i mitten skall man sträva efter att placera motivet i det gyllene snittet. Dela in bilden i nio delar och placera in motivet i någon av skärningspunkterna, dvs i gyllene snittet.

Ögat vandrar då över hela bilden, och gör den mer spännande.
Detta är något man kan tänka på även inom andra områden t ex scrapbooking, skyltning mm.

Ha det så bra!
Kram

Paula

6 kommentarer:

Jeanette sa...

Hej! Visst är det roligt att lära sig nya saker! Det tar dock ett tag att smälta allt man lär sig. Du får gärna fortsätta att berätta vad ni lär er. Fotografering och scrapbookning går ju mkt hand i hand. Att fånga, förmedla och återberätta ett ögonblick.
Kram Jeanette

babban sa...

Hej! Foto är roligt och jag önskar jag hade tid att gå en kurs men det finns ju så mycket annat man vill också :) Ska snart börja på målningskursen igen och då försvinner ju ytterligare en kväll i veckan, men det är det värt.
Har hört o läst om gyllene snittet tidigare men nu föll tioöringen ner. Tack Paula, för en ENKEL förklaring! Och jag tror du kommer att lyckas alldeles utmärkt med ditt fotande. Lycka till
Kram

Anonym sa...

Vad kul med fotokurs! Ja visst är det kul att lära sig nya saker. Själv skulle jag gärna vilja lära mig mer om att ta kort då jag nyss köpt en ny
eos 400d, men kunskapen är bristfällig men under utveckling...hoppas jag*S*.Kan säga att du inspirerade mig när vi pratade kamera i somras när jag var på besök i din underbara butik.(jag hade tröttnat på allt regn när vi var i villavagnen och tog en tur till dig, så solskenet den dagen stod du för!Tack för trevligt bemötande).
Kram och ha det riktigt bra//Marie-Louise

Anonym sa...

Ja, det är väl bara att träna, träna, träna...
Barbro-Kul att jag kunde vara till hjälp. =)
Marie-Louise- Tack för de varma orden. Jag blir så glad, så glad.

Kram!

Paula

Anonym sa...

Åh, vad spännande det låter på din kurs. Tror också att det gäller att träna, träna och åter träna.

Hoppas du delar med dig av fler tips här framöver ;-).

Kram Maria

Erica sa...

Känner till detta med gyllende snittet, har själv gått några fotokurser.. det är så roligt att du skriver om detta, det tål att upprepas. Längtar tills min photoshopkurs startar som jag skall gå. Tack föressten för snabb leverans av min beställning! Nu fick jag en bra pappersförvaring till mina BG-papper.